Aankomst in Sri Lanka

1 september 2017 - Negombo, Sri Lanka

Het vliegen met Emirates is goed bevallen. Goed eten, ruime stoelen met voldoende beenruimte en iets van 2200 tv-zenders. Op de eerste vlucht had ik 500 mb wifi gekocht wat natuurlijk veel te veel was. Ik ben haast de hele vlucht online geweest en nog was het niet op. Ik heb zelfs even overwogen om Frankrijk-Nederland te gaan kijken maar achteraf maar beter dat ik dat na die blamage niet heb gedaan.

Nwgombo-3

Vervolgens moesten we op Dubai overstappen. Nu ben ik al op aardig wat vliegvelden geweest maar dit vliegveld is enorm groot. Met een treintje ga je van de ene terminal naar de andere en dan nog moesten we haast twee kilometer lopen om bij de gate te komen. We namen een Nederlands meisje onder onze hoede. Ze gaat in Brisbane studeren en vond het allemaal best spannend op het vliegveld.

Daarna was het tijd voor onze tweede vlucht. Ook deze zat helemaal vol maar met weinig Nederlanders ( beter ). Het plan was om te gaan slapen maar bij mij lukte dat niet. Rob heeft wel wat geslapen. Halverwege de vlucht kwam het ontbijt. Niet echt praktisch want het was nog geen zes uur in de morgen. Maar goed de omelet ging er toch wel in. Ik heb live naar de US open gekeken, o.a. de wedstrijd van Nadal. Toch bijzonder om op 11 km hoogte te internetten en live tennis te kijken.

Om 8.45 uur landen we op Sri Lanka.  De vorm van Sri Lanka is wel omschreven als een traan op de wang van India. Sri Lanka ligt slechts enkele graden ten noorden van de evenaar en wordt omspoeld door het warme water van de Indische Oceaan. Het landschap op dit eiland is ongelofelijk afwisselend en varieert van de tropische stranden, kokosplantages en de laaglandoerwouden langs de kust tot het groene, koele heuvelland met in mist gehulde bergen, donderende watervallen en onafzienbare theeplantages.

Sri Lanka is een tamelijk klein land en is ongeveer twee keer zo groot als Nederland. De grootste afstand van noord naar zuid bedraagt ruim 430 km en van oost naar west 220 km. Hoewel Sri Lanka een klein land is, wonen er verschillende etnische groepen, elk met hun eigen cultuur. Bijna driekwart van de 20 miljoen inwoners bestaat uit boeddhistische Singalezen die afstammen van kolonisten uit Noord-India. Daarnaast leven er- met name in het noorden en oosten van het land – grote aantallen hindoeïstische Tamils die uit Zuid-India afkomstig zijn.

In Nederland hadden we de visa al aangevraagd, maar toch moesten we opnieuw een formulier invullen. Gelukkig hoefden we niet twee keer te betalen. Het wachten op de koffers duurde best lang, maar na een uur hadden we ze. Daarna roepies pinnen en een lokale simkaart regelen. Negen Gb, 100 lokale belminuten en volgens mij ook nog internationale belminuten voor de prijs van 9 euro. Geen geld dus.

De taxichauffeur stond al op ons te wachten dus we konden meteen instappen. Na een half uurtje waren we bij ons hotel. En ondanks dat het pas 10.30 uur was mochten we meteen naar de kamer. Het hotel is erg mooi. Alle kamers hebben een eigen kleur en wij hebben de rode kamer. Er is een fijn zwembad en in de tuin lopen schildpadden en eekhoorns rond, Rob is daarna een dutje gaan doen en ik heb het zwembad geïnspecteerd en goedgekeurd. Het water is lauw maar dat kan haast niet anders met een buitentemperatuur van 32 graden. Er staat een lekker windje waardoor het goed uit te houden is onder de parasol.

Nwgombo-4

IZwembad

Schildpadden

1. Rosalie:
    1 september 2017
    Interessant altijd, jullie verslagen. Nogmaals een fijne tijd toegewenst!
    Xx
  2. Hans:
    6 september 2017
    Ben zojuist begonnen met jullie eerste verhaal(len). Was er nog niet aan toe gekomen Ria was en is niet zolekker maar nu gaat het. De eerste foto's zien er goed uit. En het weer ook in tegenstelling tot hier want het is somber en soms ook nat. Wens jullie nog vele mooie- en fijne dagen.