Rondje Ella

18 september 2017 - Ella, Sri Lanka

Vandaag hadden we weer een tuk tuk toertje op de planning staan. Als eerste gingen we naar de Demodara Nine Arch Bridge. Dit is de mooiste plek om de Sri Lankaanse trein te fotograferen. De brug is gebouwd tijdens de Britse koloniale periode en ligt bijna 950 meter boven de zeespiegel. Hij is volledig gebouwd met stenen, bakstenen en cement dus zonder een enkel stukje staal en komt uit het jaar 1921. We waren bijtijds dus het was even wachten totdat de trein eraan kwam, maar het was een gezellige drukte.

Ella ligt midden in de zogenaamde Hill Country. Dit is het hart van de Sri Lankaanse theeproductie. Ten noorden van Ella vind je theeplantage na theeplantage, zo ver het oog reikt. De theeplantages liggen veelal tegen de heuvels aan waardoor je door een glooiend landschap vol intens groene planten rijdt. Overal zie je mensen met grote manden op hun rug theeplukken.

Daarna reden we naar The Ravana Falls. Dit is een 100 meter hoge waterval op een kwartiertje rijden vanaf Ella. Onderweg reden we langs prachtige diepe dalen en intens groene bergen. Het is heerlijk om hier even af te koelen. Onderaan de waterval kan je zwemmen in het koude water waar de locals zich vaak aan het wassen zijn. Bij de waterval heb je verschillende kraampjes met maïs van de BBQ, souvenirs, vers fruit en mineraalstenen.

Het volgende doel was de Demodara looping. De Britse heersers ontwierpen en bouwden de Demodara lus door geleidelijk rond een kleine heuvel te rijden en door een tunnel onder het station gaan. Het station ligt op de top van de heuvel net boven de tunnel. Zo kan de trein dus geleidelijker klimmen.

De chauffeur vertelde over de inwoners van Sri Lanka.Zij worden Sri Lankanen genoemd en zijn in te delen in vijf groepen. Deze vijf bevolkingsgroepen hebben elk  hun eigen cultuur en tradities weten te behouden. Het aantal inwoners Sri Lanka staat op ruim 20 miljoen, gezien de grote van het land is dat niet bijzonder veel. De inwoners van Sri Lanka lijken veel op die van India. Onder de vijf etnische groepen die vallen onder de inwoners Sri Lanka horen de vedda’s, singalezen, tamils, burghers en moren. De grootste groep zijn de singalezen maar de oorspronkelijke inwoners Sri Lanka zijn de vedda’s. Sri Lankanen zijn vriendelijke, open mensen die altijd voor je klaar staan.

Vedda’s
De vedda’s zijn de oorspronkelijke bewoners van Sri Lanka. Het woord vedda betekent overigens ‘’jager met pijn en boog’’ in het Sanskriet. Ze wonen al duizenden jaren op het eiland en tonen veel overeenkomsten met de Afrikaanse San en de Aboriginals uit Australië. Oorspronkelijk woonde ook de vedda’s door het hele land maar door de opkomst van de singalezen en hun rijken werden ze teruggedrongen naar afgelegen gebieden. Vedda’s zijn nomade maar worden de laatste jaren gedwongen hun nomadenbestaan op te geven en in vaste nederzettingen te verblijven. Dit is een doodsteek voor hun cultuur en tradities die ze zo wanhopig (maar waarschijnlijk tevergeefs) proberen te behouden.

Singalezen
Ruim 70% van de inwoners Sri Lanka valt onder de singalezen. Dat het boeddhisme de grootste geloofsovertuiging in Sri Lanka is komt omdat de meeste singalezen boeddhistisch zijn. De meeste singalezen stammen af van inwoners uit India die naar Sri Lanka zijn verhuisd. Singalezen wonen door het hele land en concentreren zich niet op één regio.

Tamils
Internationaal misschien wel de bekendste inwoners Sri Lanka door de Tamil Tijgers. De tamils zijn hindoeïstisch en zijn afkomstig uit Zuid India. Ze zijn makkelijk te herkennen want ze lijken niet op de singalezen. Ze zijn vaak wat donkerder en hebben een meer ‘Aziatische’ uitstraling. De meeste tamils wonen in het centrale gedeelte van Sri Lanka en werken op rubber- en theeplantages.

Moren
De moren zijn grotendeels moslim en zijn ook van Arabische afkomst. Ze zijn hier gekomen door handelaren die uiteindelijk op Sri Lanka bleven. Ze wonen voornamelijk in het oosten.

Burghers
Veruit de kleinste groep inwoners vormen de burghers. Het zijn afstammelingen van Portugese, Engelse en Nederlandse kolonisten. De naam stamt ook af van het Nederlandse ‘vrij burgers’. De burghers kwamen in Sri Lanka door de schepen van de VOC. In tegenstelling tot vroeger hebben de burghers een zeer geringe positie binnen de samenleving in Sri Lanka. Het is zeer waarschijnlijk dat de burghers niet lang deel blijven maken van de vijf etnische groepen aangezien de gemiddelde leeftijd erg hoog is en er geen nieuwe burghers bij komen.

Onze chauffeur wist nog een Boeddhistische rotstempel in de buurt. Ik heb alleen geen idee hoe deze tempel heet, dus behalve dat hij mooi was, heb ik verder geen info. Daarmee kwam een einde aan onze tour van vandaag. Vandaag was onze huis squirrel er weer. Vanmorgen vroeg kwam hij zelfs een meter de kamer in. Ik had bij de lunch wat brood meegenomen en daar heeft hij vanmiddag lekker van gesmikkeld.

Morgen gaan we alweer naar onze een na laatste bestemming. Weg uit de heuvels en terug naar de warmte. Het is vijf uur rijden en brengt ons weer naar de kust.

1. Jolande:
    19 september 2017
    weer bijzonder mooi de foto´s , prachtig!!!
  2. Peggy:
    19 september 2017