Volendam in Sri Lanka

20 september 2017 - Hikkaduwa, Sri Lanka

Ook paalvissers stonden deze vakantie op mijn bucketlist, dus daar gingen we vandaag naar op zoek.

De kust van Sri Lanka heeft mooie zandstranden en die zijn weer omgeven door palmbomen en mooie gekleurde bootjes. Maar in het zuiden heb je een strook met rotsen en daarvan wordt handig gebruik gemaakt door de paalvissers. Die hebben een stevige paal tussen de rotsen geplaatst en aan die paal is weer een zijstokje gemaakt, waarop de visser kan gaan zitten om te vissen. Dit doen ze dan ook meestal in de vroege ochtend of laat in de middag, want dan is de vangst het grootst. Dit gebeurt meestal met een bamboe hengel, maar de werphengel is hier ook al doorgedrongen.

Waarom zitten ze op een stok?? Dat komt omdat er na de tweede Wereldoorlog heel veel vissers waren, maar er was onvoldoende plaats op de rotsen voor al die vissers. Om dit plaatsgebrek op te lossen, besloten sommigen om ijzeren palen, overgebleven van de oorlog, in het rif te planten. Al vlug werden deze ijzeren palen ook schaars en ontdekten ze dat houten palen een goed alternatief boden. Ze vissen niet met een net, omdat de netten de vissen verjagen en ze zo steeds verder de zee opgedreven zouden worden of ze zouden gedwongen worden om een andere plek te zoeken om te vissen. Het afwachtende visgedrag van paalvissers zorgt er dus voor dat men kan blijven vissen op dezelfde locatie.

Echte paalvissers of steltvissers zijn zo goed als uitgestorven. Gelukkig voor de toeristen die het willen zien, zijn er nog enkele vrijwilligers die in ruil voor fooi een stok beklimmen en de vissende houding aannemen en blijft er een oude traditie toch nog te zien en te fotograferen. Een beetje Volendam in Sri Lanka dus.

Na de paalvissers gingen we naar Galle. De stad is vooral bekend vanwege het goed bewaarde Nederlandse fort, dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Dit fort werd in de 17e eeuw door de Nederlanders gebouwd, ter bescherming van de kolonie Sri Lanka. Binnen dit fort staan verschillende Nederlandse gebouwen, waarvan de meeste nog in verrassend goede staat zijn. Ook vind je hier een aantal leuke winkels en restaurants. Het is een gigantisch fort, waar je uren door kunt brengen. Over de muren langs de zee lopen is erg leuk om te doen. Onderweg kom je vele jonge locals tegen die op date zijn. Daarnaast is het ook leuk om door de straten van het fort te lopen en te genieten van de rustige en leuke sfeer. Vanaf die muur zagen we nog een mooie zonsondergang.

Morgen reizen we weer naar Negombo voor de allerlaatste nacht in Sri Lanka deze vakantie.

1. Hans:
    21 september 2017
    Ik begrijp uit jullie verhaal dat jullie vakantie er bijna opzit. Jullie kunnen terugkijken op een fantastische reis. Wensen jullie een veilige en voorspoedige terugreis. Bedankt voor jullie verhalen en prachtige foto's. Gr. Hans/Ria.
  2. Peggy:
    21 september 2017
    Graag gedaan. Leuk om te weten dat het gewaardeerd werd.

We hebben en hadden het fantastisch.