Wandelen in Ella

17 september 2017 - Ella, Sri Lanka

Vanmorgen moesten we 275 (!) treden lopen om bij het restaurant te komen, maar daar wachtte wel een hemels ontbijt. Ongelooflijk wat een keuze in brood, beleg, fruit enz. Je kan een verse smoothie laten maken. Kortom, het is maar goed dat we eerst die treden moeten lopen.

Om nog wat meer calorieën te verbranden, gingen we een stuk wandelen.  Een van de bekendste en mooiste trektochten bij Ella is de wandeling naar Little Adams Peak. Het is een pittige wandeling van ongeveer een uur naar de top van de berg. Boven op de bergtop wordt je normaal gesproken beloond met een fraai uitzicht over het weidse landschap. Helaas voor ons begon het precies toen te miezeren en trok het haast helemaal dicht. Jammer, want een uurtje later toen we weer op de kamer waren, zag het er mooi helder uit. Wel konden we goed ons hotel en zelfs onze bungalow zien. Ik was van plan om vanmiddag nogmaals te gaan als het helder weer zou zijn. Jammer genoeg regent en waait het nu flink, dus dat zit er niet in.

Aan het einde van de ochtend namen we nog een kijkje in het dorp dat 2 km van ons hotel vandaan is. Het is een leuk dorpje waar we veel Europese backpackers tegenkomen. We hebben even lekker op een terrasje gezeten. Eten met de vingers is in Sri Lanka helemaal ingeburgerd, en is zelfs onder vrienden en familieleden een absolute must. Het benadrukt een gevoel van verbondenheid, vooral als je weet dat ze samen van eenzelfde bananenblad eten. Rijst en curry zijn de basis ingrediënten bij elke maaltijd in Sri Lanka, zelfs bij het ontbijt.

Dat Sri Lanka in meer dan één opzicht vooruitstrevend is, wordt onder meer bewezen door de ontzagwekkend hoge graad van geletterdheid van de bevolking. Een ongelooflijk gemiddelde van 98,1% van mensen ouder dan 15 jaar, met nauwelijks onderscheid tussen man en vrouw, kan er lezen en schrijven. Dat is een ongelooflijke score. Sri Lanka is trouwens zeer graag haantje-de-voorste. Dat blijkt ook in de politiek. ’s Werelds eerste vrouwelijke premier, Sirimavo Bandaranaike, nam hier haar ambt op en was drie maal eerste minister, eerst in Brits Ceylon, dan in Sri Lanka.

Terwijl ik deze weblog schrijf, loopt er een squirrel ( want volgens Freek Vonk komen eekhoorns alleen in Nederland voor ) over ons balkon en het scheelde niets of hij was de kamer binnen gekomen. We komen ze al twee weken overal tegen en ze zijn hondsbrutaal, maar zo leuk.

Nu lekker Langs de lijn luisteren. Hopelijk maakt Feyenoord mijn dag nog beter ;) of anders Max Verstappen.

1. Jolande:
    Wederom prachtige foto's 👍
  2. Peggy:
    17 september 2017
    Dank je. Al komt het op de foto's niet echt uit. In het echt is het mooier.
  3. Carla:
    17 september 2017
    Misschien maar niet luisteren en maar genieten van het getik van de regen. Het ziet er mooi uit daar
  4. Peggy:
    18 september 2017
    Het is echt prachtig hier.
  5. Hans:
    18 september 2017
    Zowel Feijenoord als Verstappen hebben er weinig van gebakken dus dat betekend een teleurstelling. Maar die zal snel voorbij zijn want jullie zijn met een fantastische rei s bezig.
  6. Peggy:
    18 september 2017
    We hebben het live gevolgd. En inderdaad je vergeet het hier sneller dan thuis.