Heel, heel, heel veel olifanten

10 september 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

Na het ontbijt gingen we lekker genieten van ons plonsbadje bij de bungalow. Het water was zelfs lekker fris en we hadden mooi uitzicht over de rijstvelden. De zon brandde flink dus op een gegeven moment gingen we maar naar binnen om te voorkomen dat we zouden verbranden. Inmiddels waren de schoonmakers ook al geweest en zij hadden van handdoeken een olifant gemaakt. Hoe toepasselijk want voor vanmiddag stond het Kaudulla National Park op de planning.

Het Kaudulla National Park is al jaren één van de beste plekken om wilde olifanten te zien. En dan niet een, maar grote groepen. Van wel dertig tot tachtig dieren. Imposant, overweldigend en vooral mooi. Kaudulla National Park is 6,656 hectaren groot en bevindt zich op een olifantencorridor tussen Somawathie Chaitiya en Minneriya National Park.

Er leven herten, luipaarden en luiaards, maar het park is vooral gekend om haar olifantenpopulatie. Zo’n 400 olifanten zouden er zitten. Daar moesten we er toch zeker eentje van tegen komen, niet?

We bezochten Kaudulla National Park tijdens The Gathering. Dat is een moment in het jaar waar alle olifanten samenkomen. Speciaal, want er zijn dan ook erg veel babyolifantjes aanwezig. We zagen echt hele kleintjes. Alle olifanten uit de wijde omtrek komen hier samen omdat erin dit park nog water te vinden is. We hoorden dan ook regelmatig trompetgeschal als er weer een olifant uit de bossen kwam. Het leek echt alsof deze olifant dan speciaal werd begroet en dat ze blij waren dat ze elkaar weer zagen.

De olifanten in Kaudulla zijn het gewend om mensen te zien, maar het zijn wel nog steeds wilde olifanten en we waren dankbaar dat ze ons even in hun nabijheid tolereerden. Olifanten zijn hier heilig en wie opzettelijk een olifant dood, riskeert de doodstraf.

We hebben echt honderden olifanten gezien in verschillende kuddes. Soms wat verder weg, maar heel vaak heel dichtbij. En dan heb ik het echt over twee meter afstand. Rob vond het heel eventjes eng toen een mannetjes olifant op onze jeep afkwam, maar gelukkig ging de olifant op tijd naar rechts.

De afgelopen dagen waren we onderweg steeds op zoek naar olifanten langs de weg. De waarschuwingsborden kwamen we vaak genoeg tegen, maar een olifant zagen we niet. Bizar toeval dat we juist nu, nadat we honderden olifanten in het park hadden gezien, drie olifanten langs de weg zagen. Toen we vervolgens ook nog eens werden getrakteerd op een prachtige zonsondergang kon onze dag niet meer stuk. Dat we bont en blauw zijn omdat we door alle kuilen in de weg steeds keihard in aanvaring kwamen met het metaal van de jeep nemen we voor lief. Gelukkig gebruiken we geen bloedverdunners ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolande:
    10 september 2017
    Prachtige foto's!
  2. Patricia:
    10 september 2017
    Wij genieten weer van jullie mooie reisverhalen en wanen ons zo ook een beetje op Sri Lanka.
  3. Peggy:
    Fijn om te horen.
  4. Tesse:
    11 september 2017
    Zo, mooi verhaal hoor. Wat prachtig zeg, die olifanten!
  5. Peggy:
    11 september 2017
    Ja dat was zo gaaf. En soms zo dichtbij.