Verliefd op Sri Lanka

2 september 2017 - Negombo, Sri Lanka

Gisterennamiddag toch nog een wandeling gemaakt in de omgeving ondanks de regen. Op het strand waren veel Sri Lankanen bij en in de zee. Ook waren er allemaal eetkraampjes waar o.a. gefrituurde krabbetjes te koop waren.

's Middags had ik al op Tripadvisor gekeken naar restaurants. Op 200m afstand van het hotel was het nr. 1 restaurant van Negombo: Lords Restaurant Complex. Van buiten niet echt een restaurant waar ik binnen zou stappen, maar wat hebben we er heerlijk gegeten. De keuken van Sri Lanka heeft een heel eigen karakter, onder andere dankzij de grote diversiteit aan groenten, fruit en specerijen die in overvloed op het eiland groeien. Het meest gegeten gerecht is rijst met curry, net als in het buurland India, maar de smaak is uitgesprokener. De Sri Lankaanse keuken houdt het midden tussen de Indiase en de Thaise. Rob at een curry met kip, kokos en rijst. Ik had een curry met champignons, cashewnoten, mango en rijst. Rob nam nog een toetje met Bailey's. Met drinken erbij waren we 24 euro kwijt. Duur voor hier, maar wat was het heerlijk.

Om negen uur begon ik toch wel slaap te krijgen. Niet zo gek omdat ik al 36 uur wakker was. We sliepen heerlijk het klokje rond en fris en fruitig gingen we ontbijten. Na het ontbijt stond de tuk tuk al klaar. Voor de prijs van 4,50 euro reed hij ons een paar uur rond door de stad.

Negombo bestaat grofweg uit twee gedeeltes: het eigenlijke stadje zelf en de 'touristenstrip' genaamd Negombo Beach Road. Zo'n beetje alle hotels liggen aan laatstgenoemde kustweg, enkele kilometers buiten het stadje zelf. Er is een breed strand met parasols, strandstoelen en diverse verkopers.

Het eigenlijke stadje Negombo ligt op zo'n 10 minuten per tuk tuk vanaf de Beach Road. Negombo is ruim anderhalve eeuw in Nederlandse handen geweest en dat zie je nog steeds terug. De kanalen zijn aangelegd door de Nederlanders om specerijen te vervoeren. In het begin reed de chauffeur gewoon door maar al snel had hij door ik foto's aan het maken was. Dus zodra mijn camera tevoorschijn kwam, stopte hij met rijden.

Vervolgens op weg naar de St. Mary kerk en wat hadden we daar een mazzel want er vonden een militaire bruiloften plaats. De bouw van de Katholieke St. Mary kerk begon in 1874, maar was pas in 1922 klaar. De kerk is de grootste kathedraal in Negombo. De kerk heeft een beschilderd plafond en albast beelden van diverse heiligen. Er kwam iemand op ons af die ons wel even voor de bruiloft wilde rondleiden en we mochten ook filmen/fotograferen. Wat was dat gaaf! Normaal gesproken zou ik op dat moment niet naar binnen zijn gegaan, maar nu kon het. Hij nam ons zelf mee naar een gebedsruimte. Uiteraard mochten we daar niet fotograferen maar het was wel heel mooi om daar even te zitten.

De tuk tuk reed ons daarna naar de vismarkt. Zoals voor vrijwel alle kustplaatsen van Sri Lanka is de visserij ook voor Negombo een van de belangrijkste industrieën. Kleurrijke houten vissersbootjes varen dagelijks uit, hopend op een flinke vangst. De verse ingrediënten uit het water zijn op bijna elk menu in Negombo te vinden, verwerkt in een traditioneel Sri Lankaans gerecht of omgetoverd tot een westerse klassieker.

De vismarkt is een goede plek om kennis te maken met de lokale visserij en de veelzijdige zeewezens die vanuit het water in de keuken terecht komen. In de zee bij Negombo leeft bijvoorbeeld een overvloed aan tonijn, makreel en haai. Maar het stadje is gezegend met nog een tweede bron van voedsel. In de lagune aan de zuidelijke rand van het dorp leven grote voorraden garnalen, krabben en kreeften. De schaaldieren die in het meer gevangen worden, behoren tot de lekkerste van heel Sri Lanka.

Deze markt is de op één na grootste vismarkt van heel Sri Lanka en ligt op zo'n 400 meter van het centrum. Zodra de vissers terugkomen van zee, wordt de vangst doorverkocht aan handelaren en bewoners. Ook worden er vissen gedroogd op het strand. Op het strand is de visvangst te zien, en hoe de dieren uit de netten worden gehaald. Maar ook schoonmaken ervan is te zien. Diverse mensen zijn hier dag in, dag uit bezig met het schoonmaken van de vis. Ook het zouten van de vis gebeurt in plastic regentonnen op het strand. De vis wordt in zee gewassen. En dan schoongemaakt en in de tonnen gegooid. Daar blijft de vis enkele weken, voordat deze wordt uitgelegd in de zon. Ook hier had ik uren kunnen rondlopen, maar het zwembad riep ook en won uiteindelijk. Daar hebben we een paar uurtjes onder de parasol gelegen voordat het begon te onweren en we noodgedwongen de kamer opzochten.

In de meeste reisgidsen wordt gezegd dat je Negombo wel kunt overslaan, maar ik ben blij dat we het niet hebben gedaan. Toch ben ik benieuwd naar de rest van het land. Als het ons hier al zo goed bevalt, hoe is het dan in de rest van het land? Het kan eigenlijk toch niet beter. Morgen vertrekken we naar een wildpark waar we in een tent gaan slapen en op safari gaan. Er is waarschijnlijk nauwelijks internet, dus het kan zijn dat het volgende verslag even op zich laat wachten.

1. Antoinette:
    2 september 2017
    Hartstikke interessant Rob en Peggy.Veel plezier leuk geschreven. We blijven je volgen...
  2. Ingrid:
    2 september 2017
    Dat beloofd weer veel moois! Mooie foto's van de vis en de vissers!
  3. Jolande:
    3 september 2017
    Erg leuk om jullie reisverslag te lezen!
    Geniet samen van de mooie reis.
  4. Angelique:
    3 september 2017
    Wow liefjes, wat een belevenis!
  5. Hans:
    6 september 2017
    Ik kijk heel graag foto's, geeft dikwijls de sfeer van een bepaalde streek heel goed aan dus ik kom wel aan mijn trekken en geniet ervan.