Dag een op Wilpattu National park

3 september 2017 - Wilpattu National Park, Sri Lanka

Om negen uur stond de taxi voor om ons naar het Wilpattu National Park te brengen. We hebben daar voor twee nachten een tent gehuurd. Het was een ritje van ruim vier uur over de A3 en A12. Nu denk je meteen  dat dit snelwegen zijn, maar dat is niet helemaal waar. De weg gaat dwars door steden, maar heeft wel mooi asfalt. Langs de weg stonden veel kraampjes met gevilde varkens en geplukte kippen. Lekker in de warmte. Er werd ook regelmatig gewaarschuwd voor overstekende olifanten. Die hebben we helaas niet gezien, wel overstekende koeien, apen, geiten en honden. Ook zagen we dat er veel cricket werd gespeeld langs de weg.

Ook zagen we poppen langs de kant van de weg of bij een huis want die moeten kwade geesten verjagen. Met name geesten in de vorm van een wilde olifant.

Bij het inchecken hoorden we dat we morgen niet de hele dag op safari kunnen. Het park is 's middags een paar uur dicht. Na de lunch ging ik al op safari. Ik had de jeep helemaal voor mijzelf.

Een tijd lang is dit nationaal park bijna niet toegankelijk geweest voor toeristen, dit had alles te maken met de heersende burgeroorlog tussen de Tamils en de regering. Wilpattu ligt namelijk in het gebied waar de Tamils leven en daardoor was het niet veilig om hier naartoe af te reizen. Tegenwoordig is de rust en vrede weer terug gekeerd in dit gebied en Inmiddels beginnen de toeristen dit park ook weer te vinden. Op weg naar het park zagen we een cobra ( als je goed kijkt op de foto zie hem )

In dit park heb je een grote kans om een luipaard te spotten. En aan het einde van de safari was er een op vijf meter afstand. Alleen ik zag hem niet. Voor ons stonden al twee auto's en tegen de tijd dat wij erbij waren, was de luipaard gaan liggen in de bosjes. Als je heel heel heel goed kijkt, zie je op de foto in de bosjes iets gevlekt. Naast luipaarden vind je in dit park ook veel vogels, pauwen, apen, buffels, krokodillen en slot beren. Helaas heb ik vanmiddag niet zo heel veel bijzondere beesten gezien, maar wel aan het einde nog een olifant.

In het Tamil betekend Wilpattu "tien meren" en dat is dan ook precies wat zo kenmerkend is aan dit park. Je vindt in het park veel meren en moerassen. Zo meteen bbq. Morgenochtend ga ik samen met Rob in de herkansing. Kijken of we dan meer groot wild zien.

1. Angelique:
    3 september 2017
    Geweldig!
  2. Rosalie:
    3 september 2017
    Prachtig!
  3. Hans:
    6 september 2017
    Het is Woensdagmiddag en dat betekend klaverjassen beneden in het restaurant dus gaan we later verder met jullie verslagen. Tot later.
  4. Hans:
    7 september 2017
    Een mooi verhaal maar ik las een verhaal over een luipaard, is dat eigenlijk niet link?
  5. Peggy:
    7 september 2017
    Het luipaard keek totaal niet naar ons.

Hoe is het met tante Ria? Alweer een beetje opgeknapt?