Op weg naar Sigiriya

9 september 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

Na het ontbijt konden we nog even op ons gemak inpakken, want de taxi kwam pas om 10.30 uur. Vandaag gingen we naar Sigiriya. Sigiriya(1.000 inw.) is een klein dorp in de culturele driehoek van Sri Lanka. Het ligt op korte afstand van Dambulla en Polonnaruwa. Sigiriya staat bekend om de leeuwenrots en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De Leeuwenrots is een vulkanische prop van een lang overleden vulkaan. De aflopende helling van de vulkaan is door de tijd heen weggevaagd door erosie, hierdoor heeft de rots zijn karakteristieke vorm. De rots is ruim 180m hoog en is vanaf kilometers te zien. Ook willen we hier vandaan naar de olifantentrekking in het Kaudulla National Park en naar Polonnaruwa.

De taxichauffeur was heel aardig en reed rustig. Het gesprek kwam op de volle maan van de afgelopen dagen en hij vertelde dat Singalezen de invloed van sterren zeer serieus nemen. Bij huwelijken, zakelijke beslissingen of belangrijke sociale activiteiten wordt vrijwel altijd het advies van astrologen ingewonnen om de gunstigste maand, dag en zelfs het gunstigste uur vast te stellen. Astrologen hebben het in verkiezingstijd altijd bijzonder druk met het trekken van horoscopen voor politici. Om de levensloop van een Singalees kind in de eerste jaren te voorspellen wordt een uitgebreide horoscoop opgesteld, gebaseerd op de dag en het tijdstip van geboorte. Daarna wordt iedere vijf jaar een gedetailleerde horoscoop getrokken die een belangrijke rol speelt bij beslissingen over zaken als huwelijk en werk. In de meeste huwelijksadvertenties wordt gevraagd om de horoscoop van de kandidaat die uitvoerig wordt vergeleken met de horoscoop van de persoon die een partner zoekt.

Na zo’n tweeënhalf uur rijden waren we bij het hotel. Het hotel bestaat uit allemaal vrijstaande bungalows en ziet er prachtig uit. We kregen eerst een bungalow met een tweepersoonsbed. Nu draaien zowel Rob als ik heel veel in bed, dus dat leek ons geen goed idee. Helaas was er nog geen bungalow vrij met twee bedden, maar om vier uur konden we verhuizen. Tot die tijd mochten we in de andere bungalow blijven. Helaas regende het al uren, dus we konden weinig meer dan wachten en even lunchen. Voor vier uur stond er al een golfkarretje klaar om ons te verhuizen. Eenmaal daar aangekomen, gingen we uitpakken. Ik had nog steeds veel energie en besloot om te gaan zwemmen in het grote zwembad ( zelf hebben we een dompelbad ). Het regende nog steeds, maar je wordt toch nat in het water. Het zwembad is 30 m lang en ik had het helemaal voor mezelf. Heerlijk geen kletsende mensen aan de kant of langzame zwemmers in de baan. Ik kon ongestoord zwemmen en na iets meer dan een uur had ik 3 km ( 100 banen ) gezwommen. Elk tweede keerpunt had ik uitzicht op de leeuwenrots. Dat is wat anders dan zwemmen in de Zevenkampse ring.

Zo meteen dineren en even plannen wanneer we wat gaan doen. We zijn hier vier nachten, dus hebben lekker de tijd om alles te doen. Hopelijk wordt het wel droog.

1. Antoinette:
    9 september 2017
    Heerlijk joh, ff relaxen,....door de regen...
  2. Henny de Haan:
    9 september 2017
    Vanavond eens goed voor gaan zitten om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken, wat een ongelooflijk mooie foto's. Geniet nog volop dan doen wij het ook.
  3. Peggy:
    9 september 2017
    Gaan we zeker doen. Dank je wel.
  4. Hans:
    10 september 2017
    Wederom een gaaf verhaal, wachten nu op de foto's.
  5. Ingrid:
    10 september 2017
    Wat een prachtige logeerplek!
  6. Peggy:
    11 september 2017
    Ja het is hier bizar mooi.