Gelukkig worden van snorkelen

8 september 2017 - Nilaveli, Sri Lanka

Vandaag ging ik snorkelen. Met een bootje ging ik op weg naar Pigeon Island National Park, dat bestaat uit twee eilandjes net buiten de kust van Nilaveli Beach. Het heeft zijn naam te danken aan de Rotsduif die beide eilandjes hebben gekoloniseerd. Het reservaat bevat een van de best overgebleven koraalriffen van Sri Lanka. Toch was het koraal een stuk minder mooi dan verderop bij Coral Island, maar dat wist ik al van tevoren. De tsunami van 2004 en bezoekers van het park hebben ervoor gezorgd dat het koraal aan het afsterven is. Ook vandaag zag ik weer diverse keren dat er gewoon op het koraal werd gestaan. Niet zo heel erg slim.

Rond Pigeon Island zwemmen rifhaaien en schildpadden en die wilde ik wel heel graag zien. Ik was nauwelijks in het water of ik zag de eerste schildpad al. In totaal heb ik er vijf gezien ( of vijf keer dezelfde schildpad op een andere plek, dat kan natuurlijk ook ). Niet veel later kwam ik de eerste haai tegen. Deze waren wat moeilijker op de foto te zetten omdat ze niet zo heel erg opvallen in het water en voor je het weet zwemmen ze je voorbij.

Ik was van plan om het eiland rond te snorkelen en was al een stuk op weg, toen ik besloot toch terug te gaan. Er stond een sterke stroming en aangezien ik alleen op het eiland was afgezet, was er niemand in de buurt om te helpen, mocht het misgaan. Verstandig he? En op het stuk waar ik nu snorkelde was genoeg te zien. Ik vond het aantal vissen tegenvallen, maar de schildpadden en haaien maakten alles goed. Ik heb tientallen haaien ( 3 a 4 meter lang ) gezien en geprobeerd om een stukje met ze mee te zwemmen, maar vaak gingen ze naar een afgezet deel voor toeristen ( om het koraal te laten groeien ).

Met een schildpad kon ik wel een heel stuk opzwemmen en hij trok zich dan ook niets van mij aan. Op zijn gemakje ging hij eten. Op een gegeven moment heb ik mij heel boos gemaakt bij een andere schildpad. Diverse mensen gingen dat dier aaien, maar een man maakte het nog erger. Hij pakte de schildpad ( anderhalve meter lang ) met twee handen op en probeerde hem naar boven te halen. Ben je dan idioot of niet? Ik heb hem dan ook even flink op zijn nummer gezet samen met een Engelsman. Hoe bedenk je het?

Toen ik na drie uur het water uitkwam omdat de boot mij zou komen ophalen, zag ik dat ik heel eenvoudig twintig meter had kunnen lopen om aan de andere kant van het eiland te komen. Ach, het zwemmen met flinke tegenstroom was een goede training.

Na de lunch ging ik nog even naar het strand. Rob bleef in de bungalow want hij had een telefoongesprek met een klant uit Dubai. Helaas werd de lucht na een uur pikzwart en begon het te regenen.

Morgen trekken we weer verder na vier heerlijke stranddagen. De zon scheen niet uitbundig, maar we hebben het hier echt heerlijk gehad. Rob heeft lekker weinig gedaan en geef mij maar een snorkel en een duikbril en je maakt me helemaal gelukkig. Zeker als we dat ook nog kunnen combineren met een prachtig strand en een azuurblauwe zee.

1. Diny de Roo:
    8 september 2017
    Wat een fantastische ervaring. Dus..volop genieten maar samen.
  2. Peggy:
    Dat doen we zeker.
  3. Ingrid:
    8 september 2017
    Het klinkt allemaal heel relaxt, helemaal wat je van een vakantie verwacht. Heel mooi de foto's van het snorkelen.
  4. Tesse:
    9 september 2017
    Zooo wat klinkt dat snorkelen goed zeg! En mooie foto's erbij! Geniet nog van jullie vakantie!
  5. Peggy:
    9 september 2017