Best fris hier

13 september 2017 - Kandy, Sri Lanka

Gisteren schreef ik nog heel enthousiast over de taxichauffeurs die zo mooi op tijd waren. De chauffeur van vandaag kwam niet te vroeg, maar zelfs helemaal niet. Terwijl het wel geregeld was. Na een telefoontje met ons nieuwe hotel ( dat de taxi zou regelen ) besloten we met een taxi uit de buurt te gaan. Helaas duurde het nog een uur voordat die kwam. Met weemoed namen we afscheid van het prachtige hotel en gingen we op weg naar Kandy.

We kwamen al snel langs de Gouden Tempel van Dambulla en de chauffeur vroeg of ik een foto wilde maken. Tsja, dat moet je nooit aan mij vragen. Natuurlijk wil ik dat. De tempel is al ruim 22 eeuwen een heilig bedevaartsoord. De tempel bestaat uit vijf grotten in een rots vol met afbeeldingen en standbeelden. Het is het grootste en best bewaarde grottencomplex van Sri Lanka. De Gouden Tempel van Dambulla is een belangrijke geologische plek van Sri Lanka. De grotten werden al in de 7e eeuw voor Christus bewoond en vanaf de 1e eeuw voor Christus kwamen er religieuze afbeeldingen en beelden. Het grotklooster is tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik. In de bomen bij het tempelcomplex hingen allemaal wit plastic. Ik kan niet vinden wat daar de betekenis van is. Vanwege de reis die we nog voor de boeg hadden, nam ik alleen buiten een kijkje.

Vooraf hadden we ons verbaasd dat Google maps 3 uur reizen aangaf voor een stukje van 98 km, maar nu snappen we waarom. Nee, niet omdat ik elke keer wilde fotograferen. We passeerden verschillende steden met veel verkeer. Onderweg bood de chauffeur nog een paar keer of ik wilde fotograferen maar vanwege de regen besloot ik maar in de auto te blijven.

Na ruim 3 uur rijden kwamen we aan in Kandy. Het is een van de grootste steden van Sri Lanka. Dit zie je gelijk terug in het leven op de staat. Het is er vrij druk. Zeker als je net uit het noorden van Sri Lanka komt. Deze drukte doet de sfeer weinig goed. Aan de andere kant zijn er wel meer leuke bars en restaurants te vinden. Ook het aangename klimaat – veroorzaakt door de ligging op 500 meter hoogte – maakt een wandeling door de stad prettiger. Kandy is centraal gelegen, makkelijk te bereiken en je kunt vanuit hier ook makkelijk doorreizen naar andere bestemmingen in het land. Bovendien liggen er een aantal leuke bezienswaardigheden in en rondom de stad. Kandy is tevens het startpunt (of eindpunt) van de treinreis van Kandy naar Ella, een van de mooiste treinritten ter wereld. Deze treinreis gaan we over vier dagen maken.

Het was even zoeken naar het hotel. Het ligt in de heuvels boven Kandy en we zitten net niet in de wolken. Qua temperatuur is het wel even omschakelen. Het is maar 18 graden. Vanavond voor het eerst dat we in Sri Lanka zijn dineren in een lange broek en een trui. Voor morgen hebben we al een tuk tuk geregeld en gaan we de omgeving verkennen.

1. Piet:
    13 september 2017
    Als je de tempel bezoekt, doe dan je schoenen , die je uit moet trekken, in een eigen meegebrachte tas, want als je ze daar ' parkeert' , trekken Ze je een poot uit
    Een geweldig land
    Zitten jullie in het Hilltop hotel met het uitzicht op Kandy
    Als ik jullie verhalen leest krijgen we weer Heimwee
    Fijne tijd nog in dat prachtige land
  2. Peggy:
    13 september 2017
    Goeie tip! Nee we zitten in een ander hotel in de heuvels.