De zoektocht naar olifanten

7 september 2017 - Nilaveli, Sri Lanka

Elke dag zien we vissers ’s morgens en ’s middags hun netten binnenhalen op het strand. De netten zijn zeker 200 m lang en het is een karwei waar ze ongeveer twee uur mee bezig zijn. Gistermiddag ging ik een kijkje nemen. Er zijn drie vissersdorpen die aan dit strand grenzen. Bij het eerste vissersdorp waren ze al klaar en zaten grote zwarte vogels ( kraaien? ) de restjes op te eten. Er waren echter ook heel wat arenden die het ook op de vis hadden voorzien en regelmatig de menigte kraaien invlogen. Een waar spektakel om te zien. Bij het tweede en derde dorp waren ze nog hard aan het werk en regelmatig werd ik uitgenodigd om een handje te komen helpen. Helaas had ik mijn camera bij mij waardoor dat niet ging.

’s Avonds gingen we naar Trincomalee om te pinnen, wat boodschappen te halen en te eten. Met de tuk tuk van het hotel gingen we op weg. Onderweg kwamen we uiteraard weer diverse kuddes koeien tegen op de weg. Om ons heen was het gaan onweren. Gelukkig nog best ver weg, maar het bliksemde al flink in de verte. Opeens begon de tuk tuk te piepen en bleken we een lekke voorband te hebben. Meteen stopten er twee andere chauffeurs en samen met Rob gingen ze de band vervangen. Het meeste werk was om een goede grote steen te vinden waarmee de wagen kon worden opgekrikt. Daarna was het een fluitje van een cent en waren we binnen tien minuten weer op weg. Op de terugweg kwamen we vlakbij het hotel nog twee wilde zwijnen tegen.

Ondanks dat het bewolkt was en er zelfs af en toe wat regendruppels vielen, gingen we toch naar het strand. De temperatuur is heerlijk en we hebben lekker gelezen. Vanmiddag gingen we naar een olifantendrinkplaats op zo’n twintig minuten rijden hier vandaan. In dat meer zouden ook krokodillen zitten. Het was een mooi ritje en we genoten volop. We zagen een kudde waterbuffels die werd opgedreven en een paar jakhalzen. Ook zagen we olifantenpootafdrukken ( mooi scrabble woord ;) ) en olifantenpoep, maar geen olifanten. Op een gegeven momenten kwamen er twee mannen op een brommer en vertelden dat de olifanten verderop waren gesignaleerd. We hebben met de tuk tuk nog wat op en neer gereden en volgens onze chauffeur kon er elk moment een olifant uit de bosjes komen. Helaas gebeurde dat niet. Toch hebben we geen spijt van het ritje. De natuur was prachtig en we weten nu eindelijk waarom alle sawa’s met onkruid staan. Pas in december als het regentijd is, gaan ze weer rijst planten. Nu gaan we lekker een hapje eten.

1. Anke:
    7 september 2017
    Wat een mooie foto's van de arenden!
  2. Peggy:
    7 september 2017
    Thanks
  3. Carla:
    9 september 2017
    Ziet er allemaal prachtig uit