Huwelijk in Sri Lanka

15 september 2017 - Kandy, Sri Lanka

Met de tuk tuk gingen we vanmorgen naar het meer in Kandy. Het kunstmatig aangelegde meer ligt in het hart van de stad en biedt uitzicht op verschillende andere bekende herkenningspunten, zoals de Temple of the Tooth en de Bahiravokanda Vihara Buddha, de enorme, witte Buddha hoog boven de stad. Tijdens een wandeling om het meer zagen we veel vogels en ook hier weer waren alle bankjes bezet met verliefde stelletjes. Nadat we het meer haast rond hadden gelopen, zagen we een bruidspaar.

Ik vond op internet het volgende verhaal over trouwen in Sri Lanka. Lang, maar ik vond het wel interessant. Mocht je het niet willen lezen, scrol dan door naar de onderste alinea. 

De meeste relaties in Sri Lanka komen nog steeds tot stand door tussenkomst van de ouders. Ook dit gebeurt op een hele bijzondere manier. In de kranten vindt de lezer dagelijks pagina’s vol zeg maar kennismakingsadvertenties. Die zijn, heel anders dan in Nederland overigens niet bedoeld voor frivole kennismakingen of vrijblijvende contacten, maar echt gericht op een huwelijk. In the adds zoals ze genoemd worden, wordt uitvoerig beschreven wat de achtergrond is van de man of vrouw in kwestie. Vanzelfsprekend wordt allereerst het geloof besproken. Het maakt namelijk nogal uit of iemand Boeddhist is of Hindoe, Moslim of Christen. Alle 4 geloofsovertuigingen zijn vertegenwoordigd op het eiland, hoewel het merendeel van de bevolking Boeddhist is. Naast het noemen van de geloofsovertuiging, is het van belang in welke kaste iemand zich bevindt.

In de advertentie wordt verder veel informatie gegeven over de persoon in kwestie. Kleur van de huid en ogen (dames die lichter van teint zijn hebben een voorsprong, heren die donkerder van huid zijn hebben de voorkeur), lengte en gewicht zijn van belang. Vervolgens opleiding en werkervaring, maar ook of een dame wil blijven werken of niet. De achtergrond van de ouders wordt eveneens meegenomen en vanzelfsprekend welke bruidsschat er verwacht kan worden. Het belangrijkste onderdeel van de advertentie staat echter in de gegevens rondom de horoscoop. De sterren bepalen naast de persoonlijke zaken vooral of twee mensen bij elkaar passen. Ouders die op zoek zijn naar een huwelijkskandidaat voor hun zoon of dochter (zij kunnen zelf de advertentie opstellen of reageren op een oproep van andere ouders) raadplegen een astroloog om te kijken of de twee mensen bij elkaar passen. Is dit het geval, dan wordt een kennismaking georganiseerd. De hoofdfiguren in die ontmoeting zijn niet de dame en heer in kwestie, maar de rest van de familie. Die maakt kennis met elkaar, kijkt of het een goede match is en of de gezinnen van man en vrouw wel op elkaar zijn afgestemd. Dit lijkt misschien vreemd, maar het huwelijkse leven van de Sri Lankaan is niet zozeer afgestemd op een gelukkige echtverbinding als wel op het welzijn van de kinderen die daaruit voortkomen. Man en vrouw slapen ook vaak niet samen, de romantische liefde is ondergeschikt aan het geluk van de kinderen.

Heeft de familie besloten dat beide partijen goed bij elkaar passen, dan mogen zij onder het toeziend oog van chaperonnes samen eens een uitstapje maken. De bioscoop is in dergelijke gevallen de plaats om naar toe te gaan. Het paar in wording kijkt dan samen een film, eet iets lekkers en drinkt een drankje. Vervolgens gaat ieder weer huiswaarts. Tijdens deze voorbereiding op het huwelijk kan het tweetal op die manier kennis maken. Vervolgens worden de sterren weer geraadpleegd om te zorgen voor de juiste huwelijksdatum. Astrologie bepaalt op welke dag de bruiloft moet plaatsvinden. Tevens wordt de sterren gevraagd of de twintig door de astrologie vereiste deugden van het echtpaar in orde zijn. Dit betekent dat wordt gekeken of hun afzonderlijke goede eigenschappen wel passen en het een succesvol huwelijk wordt. Is dit het geval dan wordt de plechtigheid gepland.

Is de huwelijksdag eenmaal aangebroken dan verschijnt de bruid in een witte sarong ten teken van haar maagdelijkheid en haar echtgenoot in zijn traditionele kledij. De officiële ceremonie ziet er heel anders uit dan in Nederland waar mensen alleen maar een bevestigend JA hoeven te laten horen. In Sri Lanka worden diverse rituelen gehouden om ervoor te zorgen dat het huwelijk zal slagen. Plaats van handeling is altijd een soort kapelletje (Poruwa). Ook hoort een soort zitbank bij de activiteiten. Tijdens de huwelijksreceptie zit het paar daar op.

De bruidegom en zijn familie staan aan de linkerkant van de Poruwa, terwijl de bruid met haar gezelschap rechts staat. Beide lopen naar de Poruwa (rechtervoet steeds vooruit) en begroeten elkaar op de Sri Lankaanse manier met de handpalmen tegen elkaar. De Shilpadhipathi (ceremoniemeester) presenteert dan een hand vol betelbladeren aan het paar, die zij accepteren en vervolgens worden geofferd als teken dat zij de bladeren weer offeren aan god. De vader van de bruid plaatst dan de rechterhand van de bruid in die van de bruidegom als symbolisch teken dat hij haar overdraagt aan hem. Dan krijgt de man van zijn broer een tray met een 7 bosje betelbladeren. Op elk van hen ligt een munt. De bruidegom houdt het blad vast, terwijl zijn bruid ze op de Poruwa plaatst. Dit gebruik is bedoeld om de zeven generaties te memoreren van beide kanten van de familie. Dan krijgt de bruidegom een ketting van zijn broer die hij vervolgens om de nek van zijn bruid hangt. Bruid en bruidegom worden vervolgens met een kleed aan elkaar gebonden, terwijl er zegeningen over hen worden uitgesproken. Vervolgens betreedt de oom van vaderskant van de bruid de Poruwa en hij bindt de pinken van de beide met een gouden draad aan elkaar. Vervolgens giet hij daar water overheen. Dan draait de oom het paar drie keer met de klok mee rond. Vervolgens presenteert de bruidegom zijn bruid een wit laken, dat vervolgens weer aan haar moeder wordt gegeven. Dit symboliseert de bruidegoms dankbaarheid aan de schoonmoeder voor haar opvoeding. Vervolgens presenteert de bruidegoms moeder de going away sari aan haar zoon. Hij geeft dit kledingstuk dat symboliseert dat ze een overgang maakt vervolgens weer aan zijn bruid, die het weer aan haar moeder geeft.

De moeder van de bruid biedt dan een schaal aan met een soort pap en speciale ingrediënten. De bruid voert daarvan een stuk aan haar echtgenoot en hij doet vervolgens hetzelfde bij haar. Als het tweetal vervolgens van de Poruwa stapt, daarbij geholpen door de familie van de bruidegom, breekt de ceremoniemeester de kokosnoot in tweeën. Vervolgens wordt ‘gelezen’ hoe het huwelijk zal zijn. Vanzelfsprekend is de keuze van kokosnoot en de kwaliteit van degene die de vrucht doormidden moet slaan van groot belang voor dit onderdeel van het geheel.

Na de festiviteiten moet de bruid haar maagdelijkheid bewijzen door middel van een wit kleed waarop bloed heeft gevloeid. Na dit niet onbelangrijke onderdeel zitten de feestelijkheden er overigens nog niet op. De bruid gaat dan mee naar het dorp van haar schoonouders. Om dit zogenaamde homecoming feest te vieren trekt zij haar rode of paarse jurk aan, komt het gezelschap wederom samen met familie en vrienden en wordt er feest gevierd. Vervolgens gaat het nieuwbakken paar op weg naar hun nieuwe bestemming samen. ( bron http://singalees.infoteur.nl/specials/sri-lanka.html )

Na de wandeling dronken we even een drankje voordat we naar Main Street gingen. Een drukke winkelstraat met veel bekende winkelketens en fast food restaurants ( KFC, Domino Express, Burger King enz ). Wat ook opviel waren de juweliers. Haast op elke straathoek vindt je er een en maar heel zelden zie je bezoekers in de winkel. Ook vonden we een groot winkelcentrum met op het dak een heus achtbaantje. Na een paar uur hadden we de drukte en de uitlaatgassen wel gezien en gingen we weer terug naar het hotel. Vanavond nog een keer genieten van de Franse keuken van het hotel ( Franse eigenaar ) voordat we naar het volgende hotel vertrekken. Dit keer per trein.

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s