Afkoelen in Nilaveli

6 september 2017 - Nilaveli, Sri Lanka

Na een ietwat apart ontbijt ( wit brood dat we konden beleggen met een curry-achtige saus of kokossambal ) stapten we de taxi in. De temperatuur was alweer flink gestegen dus we waren blij met de airco. Het was een rit van tweeënhalf uur naar Nilaveli. De taxichauffeur vertelde ons onderweg van alles. We kwamen langs diverse meren waar ’s avonds olifanten komen drinken.

Volgens het Singalese kastenstelsel, dat in India is ontstaan, kent de samenleving 5 categorieën. Aan de top staan brahmanen ( priesters ) gevolgd door krijgers, kooplieden, boeren en de kastelozen, de zogenaamde onaanraakbaren. In het kastenstelsel van Sri Lanka ontbreken de kasten van de brahmanen en krijgers. De belangrijkste en tevens de grootste kaste is die van de boeren. Daarnaast zijn er tientallen aan specifieke beroepen gebonden kasten, zoals de aftappers van toddy (palmwijn), kaneelpellers, trommelaars, wassers, pottenbakkers, juweliers en vissers. Het kastenstelsel speelt een belangrijke rol in de politiek. Alle premiers ( op een na ) waren afkomstig uit de kaste van de boeren, evenals de meeste ministers. Ook bij huwelijken spelen de kasten nog een belangrijke rol. In contactadvertenties in de dagbladen wordt de kaste van de gegadigde vrijwel altijd vermeld.

Veel achternamen zijn geassocieerd met een specifieke kaste. Het komt nogal eens voor dat mensen een nieuwe kaste-neutrale naam aannemen of hun bestaande naam zo veranderen dat niet meer te zien is tot welke kaste ze horen.

De rit ging lekker snel en voor we het wisten waren we bij het hotel en konden we ook gelijk op de kamer. Het eerste wat opviel was het brede bed. Dat hadden we gemist in de tent. Na de lunch gingen we lekker naar het strand dat op 50 m afstand ligt. Het witgele zandstrand wordt beschouwd als een van de mooiste ongerepte stranden van Azië. De riffen buiten de kust zorgen voor een natuurlijke barrière, waardoor je uitstekend kunt zwemmen en snorkelen in de zee. Aan het strand zaten ook diverse apen en het is mij niet helemaal duidelijk wie wie nou zat te bekijken. De zee was heerlijk en we hebben er lekker een paar uur vertoefd. Voor het gemak aten we in het hotel.

Bij de lunch hadden we al een snorkeltrip en een dolfijnentocht geregeld. Dus vanmorgen na het ontbijt toog ik met mijn snorkelspullen naar de boot. Samen met een Italiaans stel gingen we naar Coral Island. Nu heb ik al op diverse plekken ( Bali, Borneo en Bonaire ) gesnorkeld, maar vandaag keek ik mijn ogen uit. Zoveel gekleurd koraal was ik niet eerder tegengekomen. Overal waar ik keek was levend koraal. Qua vissen viel het ietwat tegen, al zag het Italiaanse stel wel rifhaaien. Ik ga een deze dagen nog op Pigeon Island snorkelen en daar schijnt meer vis te zitten, maar is het koraal doodgetrapt door toeristen. Rond twaalf uur was ik weer terug op de kamer waar Rob zich ook prima had vermaakt. Aan het einde van de middag gaan we naar Trincomalee om te eten, wat boodschappen te doen en te pinnen want dat kan hier niet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Antoinette:
    6 september 2017
    Zelfs n onderwatercamera bij je.!
  2. Hans:
    7 september 2017
    Ik heb alle tot nu toe ontvangen verslagen met foto's gezien en gelezen. Klopt het dat Nilaveli jullie laatste verslag tot op heden is.
  3. Peggy:
    7 september 2017
    Dat klopt. Vanavond weer een nieuw verslag uit Nilaveli.